"Təvəkkül”,
işi kiminsə öhdəsinə qoymaq mə`nasındadır. Burada bəndənin (Allaha) təvəkkülü nəzərdə
tutulur. Bəndənin Allaha təvəkkül etməsi o deməkdir ki, bəndə gördüyü bir işi və
ya qarşısına çıxan bir işi - Allahı özündən daha bilikli və bacarıqlı bildiyi
üçün - Allaha tapşırır ki, əgər Allahın təqdiri olsa həmin işi düzəldəcək və bəndə
Allahın təqdir etdiyi hər bir şeyə qane və razı olsun: "Kim Allaha təvəkkül etsə,
(Allah) ona kifayət edər. Allah Öz əmrini yerinə yetirəndir...”
Allahın
təqdir etdiyi işə insanın qane və razı olması belə hasil olur ki, insan öz əvvəlki
halı barəsində düşünsün ki, (Allah) onu əvvəl heçdən yaratdı və onun
yaradılışında neçə-neçə hikmət qərar verdi ki, insan bütün ömrü boyu onun mində
birini dərk edə bilməz, (sonra) onu boya-başa, ərsəyə çatdırdı, həyatını davam
etdirə və nöqsandan kamala çata bilməsi üçün onu daxildən və xaricdən təchiz
etdi və bu işi təmənnasız gördü.
Məsləhətə
uyğun onu boya-başa çatdırdı ki, bilsin ki, gələcəkdə (onun üçün lazım olacaq) hər şeyi hazır edəcəkdir və Onun təqdirindən və iradəsindən kənarda
olmayacaqdır. Beləliklə Allaha e`timad edəcək və onda iztirab və
nigarançılıqdan əsər - əlamət qalmayacaq. Onda yəqin hasil olacaq ki, istər
iztirabı olsun, istərsə də olmasın, Allah-taala onun görməli olduğu işi Özü əncam
verəcəkdir. Ona görə də
buyurur:
"Əgər bir kəs hər şeydən üz döndərib Allaha üz tutsa, Allah-taala onun bütün həyat
ehtiyaclarını tə`min edər və ona, gümanı gəlmədiyi yerdən ruzi yetirər.”
Təvəkkül
o demək deyil ki, insan bütün işlərdən əl çəksin, desin ki, Allaha tapşırdım. Təvəkkül
o deməkdir ki, (insan) Allahdan qeyri hər bir şeyin Allah tərəfindən olduğuna yəqin
əldə edəndən sonra (bilsin ki,) aləmdə baş verin əksər işlər şərtlər və səbəblər
əsasında hasil olur, çünki Allahın qüdrət və iradəsi bə`zi işlərə aid olur, bə`zi
işlərə isə aid olmur. Qəti şəkildə
(Allahın qüdrət və iradəsi) xüsusi şərtlər və
amillər əsasında bir şeyə aiddiyyət tapır, deməli insan özünü, öz elm və qüdrətini
cümlə səbəblər və şərtlərdən bilməlidir ki, bə`zi işlərin məxsus icadı (üçün
hazır) olsun, hansı ki, insan o işləri özünə nisbət verir.
Buna
görə də bu cür işlərdə - hansı ki, insanın iradə və qüdrəti də onun vücuda gəlməsinin
şərtləri və səbəbləri sırasındadır - çalışqan olmalıdır. Eynən o kəs kimi ki, həmin
adamın vasitəsilə onun məhbubunun sevdiyi işlər hasil olur. Elə ki, vəziyyət
belə oldu, cəbr və qədərin cəmi və ittihadı qarşıya çıxır, çünki, o işi əgər
məhbuba nisbət versə, (bu işin) cəbr olduğu xəyala gəlir, əgər şərtlərə və səbəblərə
nisbət versə, (bu işin) qədər olduğu sanılır. Amma, əgər diqqətlə araşdırılsa,
nə mütləq cəbr, nə də mütləq qədər olur. Bu həmin (İmam Sadiq (ə) söylədiyi) kəlamdır
ki, demişlər: "Nə cəbrdir, nə də qədər, məsələ bu ikisinin arasında olandır.”
Deməli
insan özünü (onun) özünə aid olan işlərdə qüdrət sahibi bilməlidir. Əlbəttə bu
qüdrətini vasitə və alətlərdə dəxaləti olan fail kimi yox, vasitə və alət mənziləsində
görməlidir.
Həqiqətdə,
biri failə aid olan, digəri vasitəyə aid olan o iki e`tibar müttəhid olurlar və
hər ikisi faildən qaynaqlanırlar və eyni halda vasitənin rolu da nəzərdə
tutulur.
Əlbəttə
bu olduqca dəqiq bir məsələdir və təfəkkür qüvvəsini yetərincə çalışdırmadan
onu həll etmək olmaz.
Kim
bu mərtəbəyə çatmış olsa, yəqin olaraq bilir ki, bütün mövcudatın təqdiri
Allahın əlindədir və baş verəcək hər bir işi
xüsusi
vaxtda, xüsusi şərait, alətlər və səbəblərlə icad edir. Ona görə də mətləbə
çatmaqda tələsikliyi və ya onun dəf` olmasında ləngiməyi təsirli bilmir, özünü
də vasitələrdən, səbəb və şərtlərdən biri kimi görür. Beləliklə, dünya işlərinə
ürək bağlamaqdan xilas olur və özünə aid olan işlərdə ciddi səy göstərir. Həqiqətdə
bu mə`nanı təsəvvür edir: "(Ya Peyğəmbər!) Məgər Allah Öz bəndəsinə kifayət
deyilmi?”
Belə
olan halda həmin adam mütəvəkkillər sırasında yer tutar. Bu ayə onun və onun
kimiləri haqqında nazil olmuşdur: "...Qəti qərara gəldikdə isə Allaha təvəkkül
et! Həqiqətən, Allah (Ona) təvəkkül edənləri sevər!”