Əzadarlıq məclislərinin tarixi kökləri
Məhərrəm ayının başlaması ilə dünyanın bəzi ölkələrində, o
cümlədən Azərbaycanda da matəm məclisləri qurulur. Hətta qeyridindarlar
belə toy etmir, əyləncələrdən çəkinirlər və s. Bu matəm ta Səfər ayının sonuna qədər davam edir. Bəziləri bu ənənənin İslama
zidd, sanki bir yamaq olduğunu deyirlər. Bəs həqiqətdə necədir?
Məhərrəm əzadarlığı və matəmi İslama yamaqdır, yoxsa bunun bir
əsası var? İslaEhliwie-samux.com-ın həmsöhbəti ilahiyyatçı hacı Samir Ağayevdir.
- İslam qaydalarına əsasən dünyasını dəyişənə 3 gün yas saxlanılır,
peyğəmbər belə buyurub. Bəs nə üçün hər il Məhərrəm ayı
müsəlmanlar matəmə qərq olurlar?
- Müsəlman ənənəsində ölüyə yas saxlamağın rəsmi müddəti üç gün
olsa da, İmam Hüseynin (ə) şəhadət mərasimi bundan tamamilə
fərqlənir. Peyğəmbərimizizn əziz nəvəsinin məzlumanə və faciəli
şəkildə şəhadətə çatması müsəlmanların ürəyini elə yandırmışdır ki,
üstündən 14 əsr keçməsinə baxmayaraq hələ də qeyd olunur, öz
aktuallığını itirməmişdir. Onun indiyədək canlı qalması onu göstərir
ki, müsəlmanlar bu hadisəyə sadəcə bir yas mərasimi kimi
baxmamışlar, onlar bu böyük hərakatın mahiyyətini dərk edərək
haqqın qələbə çalacağı günədək zülmə, haqsızlığa qarşı çıxmış
imam Hüseyn (ə) ilə həmrəyliyini bildirirlər.
- Bu sonradan İslama gətirilmiş ənənədir, ya Əhli-beytin göstərişidir?
- Bu mərasimlərin geniş vüsət alması və indiki səviyyəyə gəlməsində
ən mühüm rolu hz. Muhəmməd(s) və onun pak Əhlibeytindən (ə) bu
faciə ilə bağlı bizə gəlib çatmış hədislər və göstərişlər oynayır. İlk
olaraq Əhlibeytin (ə) özü İmam Hüseynə (ə) əza məclisləri qurub və
bunu müsəlmanlara tövsiyə etmişlər.
- Bəs ilk dəfə belə məclis nə vaxt və kim tərəfindən təşkil olunub?
- Tarixi mənbələrə əsasən ilk əzadarlıq məclisi elə Əhlibeytin əsirlik
dövründə Şamda Yezidin yalanları ifşa olduqdan sonra xanım
Zeynəb (s.ə) və imam Zeynul-abidin (ə) tərəfindən keçirilmişdir. Bu
əzadarlıq məclisi 3 gün davam etmişdir. (Təbərinin tarixi cild 4,
səh.353)
Sonrakı əza məclisləri Əhlibeyt (ə) Mədinəyə qayıtdıqdan sonra bir il
ərzində hər gün Xanım Zeynəb (s.ə), Peyğəmbərimizin (s) həyat
yoldaşı, möminlər anası Ümmi-Sələmə və imam Zeynul-abidin (ə)
tərəfindən keçirilmişdir. Bütün Mədinə camaatı matəmə qərq
olmuşdu, xanım Zeynəbin (s.ə) etdiyi çıxışlar Yezid və Bəni-uməyyə
hakimiyyətini ifşa etmiş və Mədinə camaatının onların əleyhinə
qiyam etməsilə nəticələnmışdi. Zalım hakimiyyət qorxuya düşərək
xanım Zeynəbi (s.ə) Misirə ya Şama sürgün etmişdir. (SavratulHuseyn
fil vicdaniş-şəbiyy, səh.265)
Sonrakı dövrlərdə Əhlibeyt imamları (ə) özləri bu əza məclislərini
davam etdirmiş və tərəfdarlarına da bu barədə ciddi tapşırıqlar
vermişlər. İmam Baqirdən (ə) nəql olunmuş hədisə əsasən o həzrətin
bu cür buyurduğu qeyd olunub: İmam Hüseynin (ə) ziyarətinə gedə
bilməyənlər öz evlərində əzadarlıq etməklə özləri və ailələri İmam
üçün ağlasınlar, bu müsibətə görə bir-birilərinə başsağlığı versinlər.
(Kamiluz-ziyarat, səh.175)
Bu əzadarlıq məclisləri ilk öncə Məhərrəmlik günlərində, Kərbəlada
imamın ziyarəti günlərində, Şəbən ayının 15, Rəcəbin 1, Ramazan bayramı gecəsi, Ərəfə günü və başqa vaxtlarda keçirilirdi. (Həmin
mənbə)
Əməvi və Abbasi hakimiyyəti dövründə hakimiyyətin qoyduğu
qadağalara baxmayaraq əza məclisləri qeyd olunan formada bu və
ya digər şəkildə davam etdirilirdi.
Hicrətin 3, 4 və 5-ci əsrlərdə İraq və İranda Ali-buyə (Buveyhilər),
Suriyada Həmdanilər, Misirdə Fatimilər, Yəməndə Zeydilərin
hakimiyyətə gəlməsi ilə şiəlik güclənmiş və əzadarlıq məclisləri geniş
vüsət alaraq dövlət səviyyəsində keçirilmişdir. Aşura günü umumi
matəm kimi qeyri-iş günü elan edilmişdir.
Məşhur tarixçi İbn Əsir "əl-Kamilu fit-tarix" kitabında (cild 8, səh,549)
bu cür yazır: "Hicri 252-ci ilin Məhərrəm ayında Muizzud-dövlət (Alibuyə,
Bağdadda) əmr verdi ki, dükanlar bağlansın, heç kəs
işləməsin, camaat əzadarlıq etmək üçün küçələrə çıxsınlar”.
Beləliklə, ümumi əzadarlıq şiələr arasında ənənəyə çevrildi və bu
ənənə indiyədək davam edir.
- Amma matəm yalnız Məhərrəm ayı ilə məhdudlaşmır…
- Məhərrəmlik ayından sonra Səfər ayında da müsəlmanların matəm
keçırməsi, toy-şənliyin keçirməməsi İmamın qırxının, həmçinin hz.
Muhəmməd (s) peyğəmbərin vəfatı, imam Həsən (ə) və imam
Rzanın (ə) şəhadətlərinin bu aya təsadüf etdiyinə görədir.
- Bəs Ərbəinin xüsusi olaraq qeyd edilmə ənənəsi hardan
qaynaqlanır?
- İmamın qırx mərasimini keçirtmək hədislərdə ən çox təkid olunmuş
məsələlərdən biridir. Əhlibeyt imamları (ə) bu günə çox önəm vermiş
və qırxda İmamı ziyarət etməyi möminin əlamətlərindən hesab
etmişlər.
Qırxda İmam Hüseyni (ə) ziyarət etmək hətta Peyğəmbər səhabələri
arasında da önəmli məsələ olmuşdur. Cabir ibn Abdullah Ənsari
qırxda İmamı ziyarət edən ilk səhabədir. (Fərhənge Aşura, cim hərfi)
Bütün bu və digər səbəblər bu iki ayın - Məhərrəm və Səfərin matəm
ayları kimi qeyd edilməsinə səbəb olmuşdur.
KİTABIN SONU...
Kitabın adı: Kərbəla həqiqətləri