"İlahi in kanə səğurə fi cənbi taətikə əməli fəqəd kəburə fi cənbi rəcaikə əməli”
"İlahi, əgər itaətimlə müqayisədə əməlim çox kiçikdirsə, sənə ümidlə bağlı arzum çox böyükdür.” Dediyimiz kimi, övlad atasının ağuşunda bir növ naz-qəmzə ilə söhbət edir. Lakin unutmamalıyıq ki, bu naz-qəmzələr çox uzun çəkməməlidir. Əks halda ata və övlad arasındakı rabitə pozular... Beləliklə, övlad "əgər sən bəzi işlər görsən, mən də bəzi işlər görəcəyəm” ifadəsindən tez bir zamanda daşınır və öz vəzifələrini yerinə yetirib, atasına itaət edir. Bu səbəbdən minacatlarda bir növ naz-qəmzə ilə ifadə olunan təbirlər çox azdır. Çünki uyğun təbirlərin çoxsaylı olması gözəlliyin aradan qalxmasına və ədəbsizliyə səbəb ola bilər. Övlad atasının ağuşuna bir dəfəyə daxil olmadığı kimi, bəndə də ilahi hörməti tapdamayaraq, aram-aram elə bir mövqe tutmalıdır ki, bəndəlik əxlaqına riayət edə bilsin.
İndi isə, şirin söhbətlərdən sonra bir daha ərəb qaydalarına riayət edərək, sonsuz lətafət və incəliklə deyir: Mən bəndəlik vəzifələrində səhlənkarlıq etdim. Bəndəlik ünvanında yerinə yetirməyim vacib olan əməllər sənin rübubiyyət şəninə layiq olanlarla müqayisədə çox kiçikdir. Lakin rəhmətinə ümidvarlığa səbəb olan kərəm, səxavət və alicənablığın rəhmətinə olan arzumun artmasına bais olur. Demək, əməlim kiçik olsa da, ümidim kifayət qədər çoxdur və sanki bu onu əvəz edir.
"İlahi kəyfə ənqəlibu min indikə bil xəybəti məhrumən”
"İlahi, sənin yanından necə məhrum və əliboş qayıdım?”
İlahi, indi ki, lütfünə göz dikib, ümidvar olmuşam; arzu və istəklərimi doğruldacağına ümid etmişəm, məni necə evindən məhrum və əliboş qaytarırsan? Arzularımın doğrulmaması Sənin kərəm və səxavətinə layiq deyil. Əməllərim çox azdır. Lakin səxavətinə ümidvaram.
Minacat edən şəxs bir növ naz-qəmzə halından aram-aram enib mütilik və təvazö halına üz tutur.
"İlahi və qəd əfnəytu umri fi şirrətis-səhvi ənkə və əbləytu şəbabi fi səkrətit-təbaudi minkə”
"İlahi, ömrümü əyriliklərlə və səndən qəflətdə məhv etdim. Cavanlığımı səndən uzaq düşüb məstliklə puça çıxardım.”
Bu hissədə bir daha Allah qarşısında ədəb ruhiyyəsi güclənir, ilahi rəhmət dəryası yenidən kükrədilir və Allahın rəhmətini dərk etmək üçün ləyaqət əldə olunur.
İlahi, özümə nəzər salıram. Ömrümü son dərəcə pis və qəflətdə keçirmişəm!
Əlbəttə, qəflətlər müxtəlifdir. Bizim kimilərin qəflətə düçar olarkən böyük günahlar etməsi mümkündür. Lakin uca mərtəbələrə çatmış şəxslər maddi ehtiyaclar və yaşayış haqqında düşünərkən dərin ilahi düşüncədən zərrəcə uzaqlaşsalar, bu onlar üçün qəflət hesab olunar. Onların halal dünyəvi istəkləri fövqəl-maddi dərin düşüncələrdən qəflətdə qalmalarına səbəb olur. Hər bir insan öz həyatını uşaqlıq dövründən başlayaraq bir müddət səhvlər və qəflətlərlə keçirir. Qəflət ömür boyu insanla yanaşı ola bilər. Xüsusi ilə sevinc və şadlığın yüksək həddə olduğu cavanlıq dövründə! Qəflət insanı bəzən elə hala salır ki, onun xəcalət və peşimanlığına səbəb olur. Günah etməsə belə insanın bu halda olması onu Allah qarşısında xəcalətli edir. Bu hal məstlik halı kimi təbir olunur. Sanki bu halda insanın ağlı düzgün işləmir. Bütün insanlar cavanlığının gözəl dövrlərini yada salır və onu zay etdiyinə görə təəssüflənir. İnsan bir növ məstlik halında Allahdan uzaq düşdüyü üçün təəssüf edir. Əlbəttə, ilahi övliyaların gəncliyi adi insanların gəncliyindən fərqlənir.
"İlahi fələm əstəyqiz əyyaməğ-tirari bikə və rukuni ila səbili səxətikə”
"İlahi, mən qəflətdə olduğum vaxtlar ayılmadım. Sənin qəzəbinlə sonuclanan yolda israrla dayandım.”
İlahi, bu məstlik və qəflət halından uzaqlaşa bilərdim. Lakin bu işi etmədim və qəlbimi səndən uzaqlaşdıran yola bağladım, sənin qəzəbinə düçar oldum. Kiçik əməllərlə ömrümü hədər etdim. İndi isə özümə gəlmişəm!
"İlahi və ənə əbdukə vəbnu əbdikə qaimun bəynə yədəykə mutəvəssilun bikərəmikə iləykə”
"İlahi, mən sənin bəndənəm. Mən sənin bəndənin övladıyam. İndi sənin qarşında dayanmışam, sənə çatmaq üçün kərəminə təvəssül etmişəm.”
İlahi, mən, atam, anam və bütün keçmişdəkilərim sənin qulun və qulunun övladları olmuşuq və olmaqdayıq. Təkcə mən yox, bütün keçmişdəkilərim sənin qulundur. Bizim qul olmağımız yeni bir şey deyil. İndi isə kərəm və alicənablığına ümid bağlamışam ki, qəflətlərimi əvəz edib, aradan qaldıram. Bir daha onlara doğru qayıtmaq istəmirəm.
"İlahi ənə əbdun ətənəssəlu iləykə mimma kuntu uvacihukə bihi min qillətistihyayi min nəzərikə və ətlubul-əfvə minkə”
"İlahi, mən Sənin elə bir qulunam ki, həyasızcasına qarşında dayandığın haldan elə uzaqlaşıram ki, bir daha qayıtmayacağam. Səndən əfv və bəxşiş etməyini istəyirəm.”
"Ətənəssəlu” ifadəsini (bir duadan savayı) heç bir duada görməmişəm. Bu söz yüksək sürətlə kamanla ox atmaq mənasını bildirir. Bu halda onun qayıtması mümkün deyil.
Minacatın bu hissəsində belə ərz edirik: "İlahi, mən keçmiş halımdan uzaqlaşmaq istəyirəm. İstəyirəm ki, oxun kamandan xaric olduğu kimi mən də bu haldan xaric olam və bir daha geri qayıtmayam. Bütün bunlar keçmişdə sənin qarşında həyasızlıq etdiyim üçündür.”
Keçmişim o qədər arzuolunmaz və qorxulu olub ki, bir təkanla oxun kamandan uzaqlaşdığı kimi keçmişimdən uzaqlaşmaq istəyirəm. Keçmiş həyasızlığıma və cavanlıqda qarşında həyasızcasına pis işlər gördüyüm məstliyimə nifrət etmək istəyirəm. Keçmişdəki həyasızlığıma bir daha qayıtmaq istəmirəm. Kamanla atılmış heç zaman geri qayıtmayan ox kimi!
Keçmişdə o qədər qafil və məst olmuşam ki, Sənin pis əməllərimi gördüyün haqda düşünə bilməmişəm.
İndi isə o haldan uzaqlaşmışam. Günahlarımı yumaq üçün isə Səndən bəxşiş diləməliyəm.
Müşahidə etdiniz ki, insan ilahi rəhmət ağuşunda bir növ naz-qəmzə halından yavaş-yavaş geri dönüb ədəb qaydalarına riayət edərək xəcalət çəkdiyini izhar etdi. Bu raz-niyaz yavaş-yavaş minacatın orta həddinə çatdı. Günahkar özü üçün ilahi bəxşiş sayəsində rahatlanmaqdan savayı çarə görmür.
Əvvəldə dediyimiz kimi, insan Allah dərgahında öncə xətərlərdən qorunmaq istəyir. Sonra öz istək və ehtiyaclarını bildirir. Çətinliklərinin aradan götürülməsini diləyir. Sonra isə Allaha yaxınlıq məqamını arzulayır. Bütün bunlar o vaxt gerçəkləşir ki, maneələr, yəni çirkinliklər aradan götürülsün. İnsan çirkinliklərdən təmizləndiyini yəqin etsin. Süd və ya meyvə şirəsi süzməyə layiq qab kimi! Demək, minacat edən şəxsin yüksəliş və eniş mərhələsi olur. İndi isə orta həddə çatmış və istəklərini açıqlayıb, çətinliklərinin aradan götürülməsi üçün raz-niyaz edə bilir. İndiyədək öz vücudunu paklamış, indi isə diqqəti cəlb etməyə hazır olmuşdur.
"İlahi ləm yəkun-li həvlun fə əntəqilə bihi ən məsiyyətikə illa fi vəqtin əyqəztəni li məhəbbətikə və kəma ərədtə ən əkunə kuntu fəşəkərtukə bi-idxali fi kərəmikə və litəthiri qəlbi min əvsaxil-ğəfləti ənkə.”
"İlahi, günahlardan və Sənə itaətsizlikdən uzaqlaşmağa qüvvəm yoxdur. Yalnız diqqətimi öz məhəbbətinə yönəltdiyin və məni ayıltdığın zaman sən istəyən kimi oldum. Məni kərəminə qərq etdiyin və qəlbimdən qəflət çirkabını təmizlədiyin üçün Sənə təşəkkür edirəm.”
İlahi, ömrümü qəflət və cavanlıq məstliyi ilə keçirdim. Günah bataqlığında batdığım vaxt nəfs istəkləri və şeytan vəsvəsələri mənə hakim olmuşdu. Yaranmış bu vəziyyətdən qurtulub, günahlardan itaət və ibadətə doğru dönə bilmirdim. Yalnız məni ayıldıb, diqqətimi öz məhəbbətinə yönəltdiyin vaxt Sən istədiyin kimi oldum. Sən mənə böyük bir lütf etdin, məni qəflət yuxusu və məstlikdən ayıltdın. Məni lütfünə qərq edib, qəlbimi qəflət çirkabından təmizlədiyin üçün Sənə təşəkkür edirəm.
İzah: Bizim ixtiyari olaraq (istər böyük, istər kiçik) bir iş görməyimiz üçün iki şərt ödənməlidir:
1. Bu işə sərf etmək üçün qüvvəmiz olmalıdır. Cismin bir nöqtədən başqa bir nöqtəyə hərəkət etməsi üçün ona hansısa bir qüvvə təsir etməlidir. Mənəvi düşüncələr üçün də cisimdə münasib enerji olmalıdır. Baxmayaraq ki, biz bu enerjini hiss etmirik! İnsan iradəsi beyin hüceyrələrinin fəaliyyəti və enerji məsrəfi ilə şərtlənir. İnsan iradəsinin gerçəkləşməsi üçün ruhda da xüsusi enerji olmalıdır. Əks-halda fikir heç bir enerjinin təsir göstərmədiyi hərəkətsiz cisimdir. Onun hərəkəti üçün xarici və ya daxili enerjiyə ehtiyac var.
2. Hərəkətin istiqamətini təyin etmək üçün məlumata ehtiyacımız var.
Bu iki şərt olarsa, hər bir ixtiyari işi yerinə yetirə bilər. Məsələn, əgər bir şəxs ixtiyari, könüllü olaraq ibadət etmək istəyərsə onun qüvvə və məlumata ehtiyacı var. Bu iki şərt mövcud olarsa nəzərdə tutulan ibadət gerçəkləşə bilər. (İbadət ixtiyari şəkildə olmazsa, insana müsbət təsir edə bilməz.)
Məsələyə maddi baxımdan yanaşdığımız üçün bu enerji üçün yer nəzərdə tutulmalıdır. İnsan qəlbi nəzərdə tutulan yerdir. Bu qəlb sinədə yerləşir: "Sinələrdə yerləşən qəlblər”. Bu qab boş olmalıdır. Yəni xüsusi bir yönümə meyilli olmamalıdır. Məsələn, "Əllahu-əkbər” demək savabdır” cümləsini eşitdikdə, rahatcasına "Əllahu-əkbər” deyirik. Çünki qəlbimizdə bu xeyir əməlin tərk olunmasına meyilli zidd enerji yoxdur. Əgər qəlbimizdə başqa bir qüvvə olarsa, uyğun xeyir əməlin qarşısını alacaq. Əks-istiqamətli bərabər enerjiyə məruz qalan cisim hərəkət etmir. Çünki bir nöqtədə görüşən əks istiqamətli bərabər enerjilər sıfıra bərabərdir.
Başqa bir fərziyyə də mövcuddur: Qəlbdə başqa bir meyl və enerji var. Daha güclü bu enerji insan iradəsinin gerçəkləşməsinə mane olur. Məsələn, biz ilk vaxt namaz və ya gecə namazı qılmaq istəyirik. Bu qəlbimizin istəyidir. Lakin daha böyük enerjiyə malik olan istirahətə meyl istəyimizin qarşısını alır. Beləliklə, saatın zəngini söndürür, yenidən yatırıq. Yaxud müxtəlif bəhanələrlə uyğun qəlb istəyindən uzaqlaşırıq. Bəzi hallarda isə insanın hansısa bir günahı dəfələrlə təkrarlaması onu adət halına salır. Güclü bir enerji onun qəlbini işğal edir və daim onu həmin günaha dəvət edir. Yeni bir enerji, yəni günahın tərk olunması istəyi bu enerji ilə bacarmır. Buna qalib gəlmək üçün çox mübarizə aparmalıdır.
Minacat edən şəxs öz halını belə bildirir: Bir ömür qəflətdə qalıb pis işlərə adət etmişəm. İndi isə ilahi lütf ona nəsib olmuş və çox qüvvəli keçmiş enerjiyə qalib gəlmişdir. Əks halda hələ də fəsad bataqlığında çırpınırdı. Bütün bunlara görə belə deyir: İlahi, mən başlanğıc üçün elə bir qüvvə istəyirdim ki, onun vasitəsi ilə çevriləm və əvvəlki çirkin qüvvələri məhv edəm. (Maraqlıdır ki, qeyd etdiyimiz başlanğıc qüvvəsi minacatda "hovl” kimi təbir olunur. Bu söz bir haldan başqa hala keçmək və hal sözü ilə uyğunlaşır. Çünki insanı mövcud cəhətə zidd olan ayrı bir cəhətə yönəltməlidir. Bəzən bir qüvvə insanı yalnız lazım olan istiqamətə yönəldə bilir. Bu qüvvəyə "qüvvət” deyirlər. Lakin burada əvvəlki qüvvə ilə mübarizə aparıb insanı doğru yola yönəltdiyi üçün "hovl” adlandırılmışdır. Deyirik: "La hovlə və la quvvətə illa billahil-əliyyil-əzim”, yəni hər iki enerjiyə ehtiyac var. Həm Allahın köməyi ilə əvvəlki sükunət halından hərəkətə gəlmək üçün, həm də yenicə başladığımız hərəkətin davamlı olması üçün ayrıca qüvvə istəyirik.) İndi isə məqsədə doğru hərəkət etmək üçün ayrı bir qüvvə istəyirəm.
Demək, öncə əvvəlki halətdən xaric olmaq üçün "hovl” adlanan enerji lazımdır. Lakin bu enerji məndə yoxdur. Çünki bütün qüvvəmi pis yolda sərf etmişəm. Lakin Sən məni ayıltdın və bu qüvvəni mənə qaytardın. Sənin məhəbbətini daddım və bütün nəfsani və şeytani qüvvələri məğlub etdim. Bu Sənin etdiyin lütf idi. Məni öz lütfünə qərq edib, qəlbimi qəflət çirkabından təmizlədiyin üçün Sənə təşəkkür etməliyəm. (Maraqlıdır ki, qəfləti çirkab adlandırır. Çünki qəflət qaranlıq, üfunət yaradır. Lakin məhəbbət nuru bu qaranlıq və üfunəti təmizləyir və onların yerini nurla doldurur.